måndag 12 november 2007

Slask och sånt

Sådärja! Nu är carporten nästan helt kalr. Plåten är på plats och nästan alla vindskivor sitter där de ska. Hade tre skruvar kvar på taket när snön så sakteliga började falla. Ibland har t o m jag tur. Ok - det är kvar några små detaljer som hängränna, Övre vindskivor och nockplåt men det tar jag nästa helg. Det som räknas är ändå att polion (som ella säger) står under tak och att vi fixade det med allas hälsa rätt så intakt.

Dagen efter hjälpte jag Ellis syrra att flytta från Boden till ett mer civiliserat ställe, Luleå. Observera MER civiliserat - jag menar det är ju inte som Piteå men ändå :) Hur som helst var flyttvädret inte helt idealiskt. Blötsnö och slaskvägar är ju inte vad man drömmer om när man ska bära en massa saker upp och ner. Trots allt gick flytten väldigt smärtfritt och till och med ganska snabbt.

Ska förresten erkänna att jag helt missat uppkomsten av ett ungdomsord. Emo. Så heter det. Jag blev faktiskt lite besviken att jag inte hade en enda clue vad eleverna menade. Jag, JAG som alltid försöker hänga med och greppa ungdomsspråket. Det är ju faktiskt rätt viktigt att flera anledningar att ha lite koll på vad eleverna säger till och om varandra. Tja jag är inte helt säker på vad det betyder nu heller. Verkar vara lite olika definitioner beroende på vem man pratar med. Ska forska vidare men att jag missat detta stör mig djupt och kan nog bara betyda en sak:

Jag börjar nog bli gammal!

Potomanny!!!!!!!!!!!!!!!! (Se tidigare blogg "Nyord" om ni inte vet vad det betyder:))

3 kommentarer:

Unknown sa...

aah, emo
det har la med emopop att göra? och kommer la från emotions och sånt.
vad vi skulle ha kallat depprock på vår tid...eller depppop....om det itne var så fruktansvärt många p i det ordet.
för..om man har känslor och är tonåring är man ju såklart deppig :)
det är ungefär samma som pandorna för nåra år sen.
fast vad snubbarnas motsvarighet till pandor var vet jag faktiskt inte...nån slags henrik berggren look kanske.
det här är ju ändå inte särskilt informativt, jag vet inte riktigt vilken musik emo-folket lyssnar på. för mej har det rent krasst varit "brudar som skär sej"....så ja..ingen värld jag har velat gotta mej in i

Calvin sa...

Jo jag har ju hört Emo och emopop och emotions, det är bara att jag nu helt plötsligt hör en massa Emo runt omkring mig och då inte bara i betydelsen flickor som skär sig. Någon kan vara Emo eller viss musik är sååååå emo osv. Frågade några elever idag och fick flera olika definitioner så det verkar ha skett en viss betydelseglidning. Annars: Tacka vetja svrtrockare! Det var tider det!

Unknown sa...

mmm, det där handlar väl om att det har sipprat ner till gymnasiet och högstadiet. och en betydelseförskjutning är väl också rätt logiskt när nåt blir hippt och inne...jaja...di barna di barna...