måndag 7 april 2008

För att förtydliga

Jo, jag tycker att valfrihet är viktigt. Det har jag alltid tyckt. Jag tycker det är konstigt att regeringen vill begränsa den så kraftigt inom så många områden. Det var ett kulturprogram på svt2 i kväll där man diskuterade skolan. Björklund var där. Han såg så väldigt självbelåten ut, det gjorde han. Ni vet - så där som bara självrättfärdigande religiösa dårar kan se ut. Det liksom glödde av självgodhet. Huga.

Just det är kanske inte så konstigt. Vad som däremot ÄR konstigt är att resten av sällskapet lät honom definiera premissen för diskussionen. Självklart var det flumskolan som var själva basen för majorns argumentation. Förvånansvärt var att hom med det långa blonda håret som har kultur och debattprogram i svt lät honom hållas och till och med anpassade sig efter honom.

Vafan är det för journalistik egentligen? Att låta en politiker sätta nivå och premiss i en debatt ledd av en journalist! Skäms.

Jag har läst klart Blood Meridian av Cormack McCarthy, samt beställt fler böcker. En fruktansvärt bra bok. Kanske går den rakt in på min alltimehigh lista. Ska fundera lite och återkomma med ett försök till analys.

Appropå föregående inlägg måste jag kanske omvärdera lite. Jag tänkte kanske inte riktigt på vad jag krävde av våra stackars politiker.

Jag menar: Konsekvens i åsikt och handling har ju faktiskt aldrig varit centralt i konsten att driva politik.

2 kommentarer:

Unknown sa...

haha
nej politik handlar nog väldigt lite om konsekvens...det handlar om...makt.
precis som du är jag väldigt förvånad över att det inte behövs någon valfrihet så länge det är borgerlig regering. det var ju rätt mycket samma förra gången. men, ja, just den här gången har ju folkpartiet gått kokobananas och ska ställa krav och bestämma över alla och ha sej i största allmänhet. jag tycker lite synd om dom, när socialdemokraterna skulle bli dom nya moderaterna och moderaterna skulle bli det nya arbetarpartiet för ett tag, så vad skulle stackars folkpartiet göra om sej till? för politiken den senaste tiden har varit rätt mycket som ett avsnitt av "gör om mej!"...för väljarna tycker det är så tråkigt med samma budskap från samma håll....jag kan ju komma på mer konstruktiva sätt att röra om i grytan än att byta t-shirts med varandra...men, jag är ju inte politiker....

för att återgå till valfriheten...så kanske det är så att de borgerliga partierna i allmänhet och folkpartiet i synnerhet, bestämmer så bra att det inte behövs nån valfrihet....och vissa svin är betydligt mer jämlika än andra...

Anonym sa...

Haha, jag tror du är något på spåren här... Det är ju givetvis så att de bestämmer så bra att ingen behöver välja något annat. Att det behövdes valfrihet förut måste ju bero på att sossarna bestämde så dåligt helt enkelt.

Kasta pärlor för svinen får ju dessutom en ny innebörd appropå dina avslutande ord. Man kanske bara ska kasta pärlor till vissa svin?