måndag 18 februari 2008

Snusa eller dö

Jag har slutat snusa. Eller åtminstone tagit en paus. Eller nåt. Jag har hur som helst inte tagit en snus sedan Onsdag förra veckan. Det har faktiskt gått rätt bra. Över förväntan. Det är egentligen nu som det börjat bli svårt. Trots att nikotinet ju lär ha lämnat kroppen har abstinensen varit svår idag. Jag trycker upp låtsassnus efter låtsassnus under läppen och försöker lura mig själv. Fast jag går inte på det. Fan! Dagar som denna önskar jag åtminstone lite att jag vore rätt smådum.

Det känns som att vanan ändå är värst. det sitter så djupt i reptilhjärnan att dra upp dosan vid allehanda tillfällen. Vafan - det är ju egentligen helt galet hur man betett sig! En snus när man vaknat, nästa efter frukost, en i bilen på väg till jobbet. Nästa snus vid morgonkaffekoppen på jobbet. OCH SÅ VIDARE! Vid varje jävla måltid för att inte tala om alla gånger mellan måltiderna. Tobak är fan osant osunt!

Egentligen har jag ju vetat allt detta - sådär helt intellektuellt sett - men det är ju så vansinnigt tydligt nu att inte ens en så hängiven nikotinist som jag kan missa det. För övrigt så tokdumpade jag snuset helt cold turkey. Tror det funkar bäst snarare än att upprätthålla nikotinbalansen med konstiga tuggummin och ännu konstigare plåster.

Kan rekommendera de nikotinfria snuserna. Det trodde man ju aldrig! Att jag skulle använda påssnus. Trodde inte att jag skulle använda nikotinfritt snus heller. Jaja hellre det. (Forts. lär följa...)

Se där - ännu en hemsk sak (att jag hemfallit åt påsar) som tobaken har fört med sig! Jävla skitberoende!!!

4 kommentarer:

Frida sa...

Hoppasn! Och heja! Har Elli också slutat?

Frida sa...

HOPPSAN ska det förstås stå, och inte hoppasn...

Elinor sa...

Du är bäst! och en inspiration.
:)

Unknown sa...

för fan! bra jobbat. det kommer att bli lättare...även om jag inte har så många tips, jag måste gått in i nån slags alternativ verklighet (fast jag itne gillar fantasy...) och glömde helt enkelt bort att jag brukade snusa. antar att jag helt enkelt är dummare än du...
men men, skitbra. nu återstår ju bara det där med att lasternas summa är konstant och att du måste dricka mycket vin eller så. kvinnor och sång funkar la med förstås :)