söndag 3 februari 2008

Pysselpappan

Japp! Det är jag det. Jag och lilla vild pysslade lite när vi var hemma med vård av barn i fredags. Hon är väldigt duktig på att snappa balla experiment och fräna pyssel som hon sedan genast vill prova. Rent ärligt så är just pyssel inte den starkaste av mina sidor. fråga bara min gamla lågstadiefröken Inger vad hon ansåg om mina finmotoriska färdigheter så förstår ni vart detta bär hän.


Mitt pysslande brukar sträcka sig till att vika plan, skriva ut saker från Internet, gjuta gips och framförallt: limma ihop saker. Den som föjt min blogg ett tag kanske drar sig till minnes att jag en gång funderade på att byta ut mitt alter ego till Supergluedad med tydlig hänvisning till en småbarnspappas bäste vän; superlimmet. Tillbaka till saken. (Puh! Alla dessa utvikningar, man skulle ju kunna gissa på ett seriöst fall av skrivklåda här.) Ella hade sett ett skitbra pyssel (hennes ord) som skulle vara jättelätt och bli superfint. Vi skulle göra isskålar med paljetter och isglas som man fick dricka ur med sugrör.


Jojo. Sagt och gjort. Letade fram lämpliga muggar och skålar. Fyllde på med vatten och ställde ut. Problem 1: Hur fan får man den inre muggen/skålen att gå ner lagomt mycket? -Ella sa de på programmet hur man gjorde?

- Hmm, jag tror man ska sätta tejp.


Satte tejp, gick inge bra. Ah! Sätter vatten i den inre skålen oxå! Borde gå att väga av så den blir lagom tung. Gick skitbra!


Problem 2: Blida ute o fullt i frysen. Muggarna gick in men inte skålen. Förresten hade vi satt glitter i stället för paljetter i vattnet så att den skulle bli fin och glimrande. Ska det va så ska det va!


Söndag: Minusgrader, borde va klart.


problem 3: Hur fan ska jag få loss den inre skålen??????????????? Hur fan ska jag få loss den inre muggen i vit halvhård plast från den yttre i hård plast????????


Vatten. Till slut kommer den inre skålen loss. Sedan lossnar själva isskålen till och med rätt så intakt. Värre med glaset. Den vita plastmuggen gick sönder men inte lossnade fanskapet. Bara att kasta i vasken. (Trots pysselfruns benägna hjälp)


Jag: -Hmm jag tror vi borde ha satt en tyngd eller nått. Typ som en sten.

Ella:- Jo just det! Så gjorde de i programmet! och sen var det bara att försiktigt ta bort den inre skålen.

Jag: - *^%#^???!!!##

Ella: Oj jag glömde bort.


Tja som jag sa i början - det där med pyssel är ju inte min starkaste sida. Men jag har ju lärt mig något i alla fall.


Fråga alltid efter precisa instruktioner när du har med en 5 åring att göra.

4 kommentarer:

Unknown sa...

hahaha, mycket underhålladnde...är man pysselpappan så är man...

Anonym sa...

hahaha! Men det blev ju fint till slut :)

HAHAHAHHAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA sa...

Tycker att dina problem var rooooliga
roligast var svär rutan
AHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH

kul sa...

Philofix har ett smartare sätt att göra det xD