torsdag 17 januari 2008

Flumskolan

Majoren har gjort ett nytt utspel. Om skolan. Han är ju expert!!!!!!! Sverige ska lämna flumskolan säger han, majoren. Hur skulle det vara om våra folkvalda skulle kunna lägga bort lite av sitt revirtänkande och lite av prestigen? Då kanske vi skulle kunna få en skola där arbetsro råder. Nä, inte en sådan arbetsro som Björklund tror inte finns, utan en arbetsro för alla som arbetar i skolans värld. Både elever och personal. Det kan inte vara rimligt att skolan ska förändras i grunden vid varje maktskifte i Rosenbad. (Ellewr så fort någon klåfingrig politiker som är självutnämnd expert på undervisning och skolfrågor...)

Nu senast hade ju faktiskt Sossarna lämnat en öppning om de sk. betygsliknande omdömena. Men nej då! Han majoren vet ju så klart bäst, som vanligt. Om han inte vore så fruktansvärt självupptagen och så jävla regeringskåt så kunde han kanske se någonstans långt bort i horisonten att skolan skulle må bäst av långsiktiga, breda ställningstaganden där så många partier som möjligt medverkade.

Som det är nu känns det som att DERAS politik ska genomföras till varje pris, skitsamma vilka följder det får eller om besluten kommer att överleva när nästa mandatperiod börjar. För det kan väl ändå inte vara så att vårt land styrs av såååå korkade människor att de på allvar tror att de får vara kvar i Rosenbad efter nästa val?

Så till flumskolan. Jag har faktiskt inte sett till den på ett tag. Inte sedan jag själv gick i mellanstadiet faktiskt. Vi fick ju skriva mycket om känslor och så fast jag tror iofs att det var ganska bra för många av oss. Från mitt perspektiv är skolans problem en kombination av alldeles för lite resurser och föräldrar som antingen inte bryr sig eller är i sina barns våld. Jag har träffat för många föräldrar som sopar upp både framför och bakom sina barn, som aldrig lär sina barn att vissa konsekvenser kan komma av att man inte gör det man ska. Allt detta i tron att man gör sina barn den största av tjänster.

Slutligen vill jag slå fast att eleverna vi har i skolan idag verkligen inte har blivit sämre. Klimatet har heller inte blivit hårdare. Vi är däremot mycket bättre på att hitta de som behöver hjälp och identifiera deras problem. Vi är dessutom väldigt bra på att ta hand om våra elever och hålla dem kvar i skolan så att de förhoppningsvis lär sig något i stället för att sluta för tidigt och komma ut i världen som någon slags andra klassens medborgare utan ens några grundläggande kunskaper som krävs för att klara sig i ett alltmer komplicerat samhälle. Elever som skolkar och skiter i skolan har alltid funnits. Jag vet, jag var en av dem när jag själv var ung och dum.

Nu är jag gammal och så oändligt klok!!!! Så det så.

2 kommentarer:

Unknown sa...

ja fan, den galne majoren har rätt, nu får ni sluta röka hasch på skoltid. det är sånt man gör hemma, på fritiden när man lyssnar på jimi hendrix....eller nåt.
det är ändå skönt att ha en riktig expert som minister...suck

Anonym sa...

SLUTA RÖKA H....? Nä vet du vad! Nåt kul måste man ju ändå få ha på jobbet:)