fredag 11 januari 2008

Den veckan gick ju den också

Jo, snabbt gick den. Kanske beror på att det bara var fyra dagar med elever eller för att jag haft fruktansvärt mycket att göra. Jobbigt att va igång igen men samtidigt rätt bra på ett sådant där märkligt sätt.

Hillary vann visst det andra primärvalet. Kul antar jag men som jag läste idag så har hon visst fått mest pengar från vapenlobbyn av samtliga kandidater. Vet inte om det är sant eller ens om det väsentligen ändrar något men det hade kanske kännts bättre (för mig att heja på henne) om hon hade tagit emot minst av alla kandidater. Problemet med USA och demokrati är ju bland många andra saker att de stora företagen ger enorma summor till vissa kandidater. Det är ju självklart att det bara måste påverka den förda politiken, något annat är ju befängt att ens tänka sig. I det senaste valet här hemma visade det sig att samma sak visst har börjat bli lite mer officiellt här i svedala också men tack och lov är vi många, många år och kampanjer efter fortfarande. USA är ett väldigt konstigt land. Jag har som ett långtidsprojekt läst böcker och sett dokumentärer i ett desperat försök att begripa mig på hur människorna där borta faktiskt resonerar och fungerar. Problemet är att ju mer jag lär mig, desto mindre förstår jag egentlgien. Eller, ja inte så att jag inte fattar deras bevekelsegrunder och så. Det är ändå bara så märkligt hur många där borta resonerar kring omvärldsfrågor och människosyn och andra sådana småsaker.

På tal om politik läste jag i Drakens nätupplaga att Han major Björklund nu vill se till att det byggs åtminstone fyra nya kärnkraftsreaktorer. Moderaterna höll snabbt med. Det kan bli intressant det här.... Jag menar- centerpartiets kärnväljare torde egentligen inte vara så värst mer positiva till kärnkraft nu än 1980 eller 1990. Kan detta komma att bli en knäckfråga för regeringen eller är Maud så regeringskåt att hon går med på vad fan som helst för att få vara minister. Mycket tyder på det om man ska gå efter vad det partiet har fått schackra bort hittils för att kunna sy ihop en gemensam politisk grund för regeringen. Jaja, hur det än går ska det bli mycket intressant att följa denna fråga och se vem som går emot just sitt partiprogram.

Personligen kan jag i och för sig se en poäng med att bygga några nya reaktorer eftersom vårt elbehov hela tiden ökar samtidigt som elpriset hela tiden går upp. Det stora problemet är väl detsamma nu som då: Vad gör vi av skiten? Slutförvaringsfrågan har såvitt jag kunnat se inte fått någon lösning. Kärnkraftsindustrin hävdar att de har en bra och säker metod men forskarna verkar inte vara lika överrens. Är det en fråga om att problemet inte finns om vi inte låtsas om det? Eller är Björklund med flera så cynisk att de helt enkelt skiter i det? Ni som läst min blogg förut kan snabbt gissa vad jag anser om de frågorna... Jag skulle vilja se en masiv satsning på alternativa energikällor som ex. uppfinnarsnubben i Umeå som fått patent på en helt ny typ av vindkraftver. Det ser ut som ett rör där det blidas tornados inne i röret som då alstrar energi. Tydligen utlovas en kraftig ökning av effektiviteten samt mindre ljud och inte lika platskrävande kraftverk. Mer pengar till sånt i stället Björklund!

Eller så får väl han ta hand om skiten själv, hemma hos sig. Fast det vore kanske för taskigt! Mota hans barn alltså. De kan ju inte rå för att deras farsa är en idiot!

1 kommentar:

Unknown sa...

ja det är väldigt intressant det där med kärnkraften...helt plötsligt har den blivit miljövänlig igen...precis som på 50-talet...
samtidigt som man pratar trängselskatter och utsläppsrätter...som om det inte hänger ihop det där...miljöförstöring och vår ökade konsumtion. för inte har vårt elbehov ökat...bara vår elkonsumtion. men vafan det är ju bara att vi sitter med armarna i kors så kan vi fortsätta säga "ja men det finns ju inga alternativ..."