torsdag 4 september 2008

Lögner och den lögnaktige djäveln som ljuger fram dem

Jepp, jag har laddat för det ett tag nu och här kommer det. Det är den där jävla majoren igen. Ni som läst vad eder ödmjuke(!) tidigare skrivit vet ju om min aversion mot nämnde minister. Jag har alltid tyckt att han har fel i sak och har under inget av de år jag har varit verksam i skolnas förlovade land, kännt igen mig i det helveteshål han beskrivit den svenska skolan som. Skolan har enligt majoren, inte bara blivit sämre, den är t o m SÄMST i VÄRLDEN. Detta enligt Björklund som hänvisat till flera internationella undersökningar.

De alldeles utomordentliga journalisterna på SR har,  sent omsider, gjort vad både sossarna och alla politiska/undersökande murvlar med självaktning borde ha gjort för flera år sedan: De har undersökt fakta! Kan man tänka sig något mer självklart eller kanske till och med trivialt? Jamen, sånt trams, som Bildt skulle säga. Vad fan ska man med en faktagranskning till? Man får ju rimligen tro att våra folkvalda talar sanning elller? För inte kan det väl vara så att en politiker trixar lite med siffror eller att någon i en sådan position använder statistik för att få fram vad just han/hon vill säga.....?

Hur som helst ska de på "Kris i skolan?" på P1 ha all heder åt att ha avslöjat inte bara en, utan flera flagranta lögner, författade och framförda av vår käre utb. och skolminister. Om jag skulle lära mina elever att handskas lika ovarsamt med siffror, statistik och omdömen som han skulle han väl i egenskap av just minister för skolan få slaganfall, krupp och allehanda andra konstiga åkommor relaterade till högt blodtryck och meglomani.

I Programmet "Kris i skolan?" Vet de exempelvis att berätta att major´n har påstått följande: 
’’Vi har mest stök och disciplinproblem i vår skola i hela den industrialiserade världen. Enligt OECD ligger Sverige i topp när det gäller skolk, skadegörelse och kränkande språkbruk. Vi måste vakna upp och inse att det inte fungerar.’’ 
GT - 2007-03-14


 Det visar sig dock att ingen av de båda undersökningarna som kollar på skolor undersöker något av detta. En av dem ber rektorerna uppskatta språkbruk skolk men inte heller i en sådan skattning är sverige sämst. Och vad utgör förresten en uppskattning för vetenskapligt underlag för omdömet ovan? Jag tänker inte redogöra för hela alltihopa utan ni får läsa själv. Gör det, för det är en både underhållande, fascinerande och rätt skrämmande läsning ni få ta del av HÄR.

Som sagt så har jag ju aldrig känt igen mig i björklunds verklighetsbeskrivning. Inte ens när jag var anställd i Stockholm under majorens skolborgarrådstid. Efter att ha lyssant på programmet ( vilket går bra att göra via sr:s hemsida) och läst journalisternas genomgång av påståenden jämförda med fakta blir jag på samma gång glad och ledsen. 

Jag blir glad för att den vidrige fan äntligen bilvit offentligen avklädd. Jag gläds åt att jag och i stort sett alla lärare har haft rätt när vi frågat oss var någonstans björklunds helvetesskola egentligen finns. Fast där go´vänner tar det stopp. Förstår ni att en människa som uppenbarligen med avsikt har misstolkat undersökningar, falsifierat fakta, misslett väljarna och i största allmänhet ljugit, (puh!) är den som fått tolkningsföreträde på skolområdet. Fatta att det är den där lögnaktige apan som fått bestämma agendan för skolan!?!? Fatta att det är han som nu försöker ta gymnasiet tillbaka mot 50 talet! Fatta att det är han som ska införa betyg till småbarn fast både de och vi föräldrar redan vet mycket väl vet och förstår hur det går för dem. Fatta...

Att politiker ljuger eller i bästa fall friserar sanning och statistik lite är ju inget nytt men att en av den nuvarande regeringens högsta företrädare i flera år har gjort så här är skrämmande. Kanske är det mer skrämmande att han till nu har fått komma undan med det. 

Det enda jag undrar nu är var skandalen är? Var är kraven på avgång? Var är moralpaniken?

Jag vill minnas häxjakter för toblerone, dagisavgifter och var man befann sig när det var tsunami på andra sidan jorden. När ska vi tända bålet den här gången?

1 kommentar:

Elinor sa...

Vi har ju lite små vedpinnar hemma... Vi skulle ju kunna gå i spetsen? Eller?