lördag 27 september 2008

Bläh!

Har varit förkyld i snart två veckor i sträck. Jag börjar kunna det nu. Idag känns det lite bättre faktiskt men det kändes bättre redan i tisdags och så blev jag sämre igen. I slutet av veckan har jag knappt kunnat sova eftersom jag har hostat som en liten bäver.

På läsfronten mycket nytt. Vi har som bekant köpt en massa nya böcker men jag har först igår börjat med en av dem. Jag har prioriterat andra delen av Cormack McCarthys "Border Trilogy". The Crossing heter boken som följde upp All the Pretty Horses. The Crossing var bra men inte lika bra som den om hästarna (som ju inte allas handlar om hästar utan om en ung man /pojke som råkar ha bra hand om hästar.) The Crossing handlar i så fall mer om hästar men framförallt om likaledes unga Billy Parham som fångar en varghona och bestämmer sig för att ta med henne till Mexico. Färden blir inte direkt problemfri och Billy utvecklas rätt mycket under sin resa. Under tiden han är borta händer hemska saker i hans hem vilket får Billy med lillebror att ta upp jakten på de som mördat brödernas föräldrar samt stulit deras hästar.

Boken är den mest lättlästa av de McCarthy böcker som jag har läst. Tyvärr var det kanske även den sämsta. Eller den som var minst bra. Hmm, Samtidigt som jag tyckte om den var jag ibland irriterad över det lite långsamma tempot och svårigheten att kunna följa hur huvudpersonerna resonerade. Detta med tankebeskrivningar eller snarare brist därpå, i hans böcker och svårighet att förstå personerna är ju inget nytt men tillsammans med en lite långsam framåtrörelse gjorde det att denna bok kändes läsvärd men inte fantastisk.

Jag tar nu en lite paus från den gode Cormack och sysselsätter mig med en annan trilogi av Leif GW Persson. Mellan sommarens längtan och vinterns köld heter den första boken. Trilogin leder om jag förstått saken rätt fram till en tänkar lösning av Palmemordet i den tredje. Det luktar säpospår och mörkläggningar lång väg redan nu och eftersom jag gillar men misstror konspirationsteorier riktigt mycket, ser jag extra mycket fram mot denna bokserie innan jag tar mig an den sista boken av McCarthys trilogi. Han är som sagt grymt bra (McCarthy alltså)men det är inte de mest lättilgängliga böcker jag tagit mig igenom.

Fast iofs brukar ju böcker som ger lite motstånd också oftast vara de man minns bäst efteråt.

Fast just nu har jag snor i hela huvudet så jag är rädd för att mitt minne just nu kan vara att likna vid en guldfisk...

Inga kommentarer: