torsdag 2 oktober 2008

I huvudet på en tonårstjej

Först ska jag bara berätta att jag fortfarande är förkyld. Nu börjar jag bli allvarligt less på att hosta. Jag är ständigt trött eftersom jag inte har sovit ordentligt för hosthelvetets skull. Nu har jag i alla fall hostmedicin av den bästa sorten. Med en redig rackare cocillana etyfin innanför nattskjortan har jag så slutligen fått lite nattro. Nästa vecka ska jag ta influensavaccin för vi får göra det på jobbets bekostnad och så vill jag rakt inte få flunsan heller. Det är i nuläget det enda som skulle kunna vara värre än vad jag har nu, som inte är direkt livshotande i alla fall.

Så till tjejerna. Det har ju sedan länge stått klart för mig att det är annorlunda att vara av det täcka könet. Ja, annorlunda än att vara kille alltså. Om inte annat har jag fått det bekräftat ett flertal gånger där hemma av både min kära fru och av mina härliga döttrar.

Tonårsflickans vindlingar och irrgångar har jag i mitt yrke också stött på men det är för mig så evinnerligt svårt att förstå hur de tänker ibland, de små liven (Detsamma gäller ibland även tonårspojar fast på ett annat sätt) . Idag informerade vi vår klass om den årlig återkommandefotograferingen för skolktalog, klasskort och porträtt. Ja ni vet den där som sker varje år för alla elever, på alla skolor, i alla åldrar, i hela vårt avlånga land. Hur som helst skrev jag tiderna för plåtandet på tavlan och möttes av - jo, faktiskt! -ett vrål värdigt en actionhjälte i nöd. Jag har nog aldrig hört så många tjejer skrika ( på ett väldigt otjejigt sätt) så högt samtidigt. (På rikt!)

Orsak?
Fotograferande ska ske på Tisdag kl 13. SAMMA DAG SOM DE HAR IDROTT!

- Jamen, det är väl bra för då får ni ju nytvättat hår till kortet, sa jag

- #%"¤!&¤#/#&"#%"%¤#%&#¤&/#/")¤)¤%/######, sa de

Tydligen var det något om smink och röda ansikten och jag vet inte vad. Jag erbjöd dem en bit av min lektion efter idrotten till att huffa och puffa men tydligen är jag helt och hållet galen för på vilket sätt skulle det hjälpa egentligen!?!?!?!?!? Jo, jag har försökt få dem att förklara sedan men jag är rädd att jag fortfarande inte ser vari problemet ligger. De får nytvättat hår OCH tid till att huffa och puffa. Fast det gick ju inte för tydligen var det något problem med att det var lunch också.

Själv ska jag klippa mig idag och så får jag väl köra skäggtrimmern lite på söndag kväll.

Smink skulle troligen bara göra saken värre i mitt fall.

3 kommentarer:

Unknown sa...

haha, mycket underhållande. jag hajjar inte heller problemet och jag är glad att jag inte är tonåring...

Elinor sa...

haha! Jag tycker att du ska ha smink på dig - bara för att se tonårstjejernas reaktion! ;)

Frida sa...

hmm, jag måste säga att jag inte förstår vad problemet är heller...det är nog en tonårsgrej = obegripligt.