tisdag 14 oktober 2008

Typiskt

Just när man äntligen bestämt sig för att gå till doktorn för den satans hostan så blir det bättre. Helt bra är det kanske inte men jag har i alla fall knappt hostat något idag. Slem i halsen har jag fortfarande men inte i samma irriterande grad som tex igår då jag ett tag nästan hostade av mig halsen.




I alla fall har jag läst ut Leif GW perssons Mellan sommarens längtan och vinterns köld.


En mycket bra kriminalroman som får mig att undra varför jag inte tidigare upptäckt denne förträfflige författare. Boken är den första i en trilogi som tar sikte på brott riktade mot samhället. Karaktärerna känns rätt trovärdiga om än ibland något karikatyrliknande. Ämnet för första boken är en rad händelser som tillsammans leder fram till mordet på en känd svensk politiker. GW:s Teori är inte så mycket en konspiration, utan snarare en kedja av händelser som leder fram till bokens mål.




Inte bara karaktärerna känns trovärdiga. Det gör även själva storyn. Boken är smart och effektfullt uppbyggd, samt rätt ofta skriven med en skön distans och en god släng humor. Jag gillade boken så mycket att jag genast har gett mig på nummer två Faller fritt som i en dröm. Den boken är lika lättläst och lika välskriven som den första. Sådär halvvägs in i boken som jag är nu kan jag konstatera att den handlar om samma människor som den första men att vi även har tagit ett skutt framåt i tiden. Jag återkommer med rapport när boken är färdigläst.




I kväll ska jag passa på att motionera. Moa har barmarkspass med skidträningen så jag får väl ta en runda i skogen jag med.




Fast oj! vilken hostattack jag just fick!!!!!!!!!!!!! Jag får nog ta det ganska lugnt i så fall......

2 kommentarer:

Unknown sa...

blev lite paff...men ok det är kanske så att dom där två böckerna är de första i trilogin och sen den tredje som jag också har läst, men glömt bort namnet på den.
men i alla fall om du gillar GW och karaktärerna kan du också läsa "ett annat liv en annan tid", tror den skrevs innan "mellan sommaren...." eller hur det var. jag gillar de också, även om det känns som att de blir lite plattare för varje bok. men det lär du väl märka om du tycker det är så.
sen finns ju hans tidiga böcker också såklart "grisfesten" "samhällsbärarna" och "profitörerna", fast då är det bara lars m johansson och bo jarnebring med. notera även att lars m johansson är från ådalen men sägs läsa NSD när han vill ha "riktiga nyheter"...för NSD är ju norrländsk och täcker således hela norrland....i alla fall i GW:s värld som knappt verkar sträcka sig utanför tullarna....

Calvin sa...

Jo nu är det jag som nog är förvirrad. ett annat liv en annan tid är så klart den andra boken och faller fritt... är den tredje. Jag har den tredje liggande i hyllan så jag tog helt enkelt fel i min iver att beskriva. Jag har kanske, eventuellt, läst grisfesten men jag kommer i så fall inte ihåg vad den handlar om så jag ska nog läsa om den.

Jo, jag blev också lite förvånad över att gw som ju är rätt noga med detaljer annars, inte har koll på vilken tidning man läser i ådalen, eller var man fö läser nsd. Lite pinsamt...