tisdag 7 oktober 2008

I huvudet på... del 2 och 3

Jorå, såpan fortsätter. I går skulle ettorna ta kort. Några vägrade. Orsaken var förutom att deras mentorer glömt bort att meddela tid osv, att de var rädda för att bli trashade om de inte blev nog bra på bild. Jag kan eventuellt sträcka mitt förstående till att man kan vilja ha vissa kläder och fixa frisyren och så men vilken är egentligen dessa flickors verklighet?

Tydligen är fotodagen lika med make or break dag. Det är den dagen som det avgörs om man behöver försvinna in i en grotta eller om man kan känna sig snygg det kommande året. Det är på många sätt väldigt tragiskt att det är så. Att ett enda kort kan få sådana enorma proportioner är ju inte riktigt klokt.

Mina mentorselever fick erfordelig tid på sig att huffa och puffa och jag tror att ignen åtminstone vägrade vara med på bild. Dock stötte jag på två av de mest stressade förmågorna strax innan det va min tur att fotas. De frågade fotografen om de fick ta om sina kort. Efter en snabb titt nöjde de sig dock och tyckte att korten dög. Snäll och godhjärtad som jag är, passade jag såklart på att tracka dem lite och hör och häpna så skämdes de en liten, liten aning.

Hur det gick för mig?

Jo jag satte min bättre (!?) sida till, och tydligen fastnade jag. Jag skäms då inte för bilden fast jag tänker nog å andra sidan inte ge just den som julklapp till mamma om man säger så.

Kanske ligger det ändå något i vad en av huffapuffatjejerna sa till mig idag: Det är aldrig försent för smink!!

Kanske går det att göra nåt med photoshop?

2 kommentarer:

Elinor sa...

Vi kan väl göra slag i saken gå med i den där Tyras teveprogram för där verkar de ju tipsa om smink och sånt. Photoshop är bortkastat på en sån naturbegåvning som dej.
It it ain't broke - don't fix it, säger jag bara.

Unknown sa...

haha, jag vet inte det där med smink..du kanske ska testa och se vad som händer. annars kan man ju som sagt göra väldigt mycket i photoshop. ett annat smart trick är att köpa sej en stor kamera och stå bakom den hela tiden och tala om för andra att dom ska vara med på bild och inte sjåpa sej...då slipper man nämligen oftast själv...