lördag 22 mars 2008

Roliga test, ny bok och ägg

Har just gjort och lagt till ett kul test som jag hittade på en bra och trevlig bokblogg. Har ni bra tester eller liknande får ni gärna dela med er!

Jag använder i skrivande stund förresten Safari som webbläsare. Apples gratiskonkurrent till Explorer och Firefox. Ett snyggt, snabbt och rätt fränt alternativ till de vanliga. Jag gillar den dels för att den känns lite snabbare och framförallt för att den estetiskt ger intryck av att vara mer film än de andra och då särskilt den så omhuldade Firefox som jag inte alls gillar. 

Nog med techtalk nu. Har börjat läsa Blood Meridian av Cormac McCarthy. Efter två böcker med nämnde författare varav en även som film är jag mer och mer förvånad att han inte är översatt till svenska. Märkligt nog finns överättningar på Danska, Norska och Finska. The Road är på väg på svenska men ingen annan vad vi kunnat se. Konstigt att en välkänd och prisbelönt författare från den anglosaxiska världen, verksam i flera decennier inte upptäckts i svedala förrän nu!

Hur som helst är den bra boken, mycket bra. På de första 40 sidorna har det hänt lika ycket som på 140 i de flesta andra romaner. Han packar ihop händelser som må vara intressanta men inte väldigt viktiga för karaktärerna. Och vilka karaktärer sedan! Inte ens Homeros kunde kommit på mer out there karaktärer. Kolla bara på Chigurh i No country...

Det är en fantastisk men väldigt våldsam berättelse om det tidiga USA. Lite lik tv serien Deadwood. Vilda västern porträtteras utan förskönande filter och visas i sin nakna fulhet. Jag kan faktiskt inte vänta till jag får fortsätta att läsa. sedan måste jag genast beställa allt som finns att beställa av denne begåvade skribent.

Nu ska vi ut i Påsksolen och vara frilufsiga på något roligt sätt.

Glad påsk på er. Ägg är gott! 

Akta er bara för restprodukten! (Gasen alltså :))

2 kommentarer:

Unknown sa...

jag gjorde också boktestet, men jag tyckte det var svårt att svara helt korrekt, eftersom det var så muppiga alternativ.
apropå muppiga saker...safari...finns det nån ny version ute? jag har nämligen alltid tyckt att det är så jävla segt. å andra sidan så, ja jag gillar ju firefox, så vi kanske bara inte har samma smak...

Anonym sa...

Det har just kommit en ny version av safari. Mitt problem med firefox är att jag tycker det ser så ocoolt och intefilmdatoraktigt ut. Jag tycker att nyaste explorer är både snyggare och bättre när man bara tweakat det lite. Det muppigaste med testet var frågan om när en bok har för många sidor... What? Frågan är ju helt felställd!