tisdag 4 december 2007

Årets Bild

Var på utställning idag. Årets Bild har kommit till Luleå. Många fina bilder var det minsann! Jag önskar att jag hade en jätte, jättebra kamera och massor med tid och lust att fota. Jag måste säga att jag blev grymt inspirerad i alla fall. Fast man kanske kan ifrågasätta valet av årets nyhetsbild (Tror jag det ar). Niklas Lindgren (Hagamannen) var objektet. I och för sig var det en kool bild med Lindgren sittande i en rastgård. Vyn är ovanifrån och ett tak ser ut som en jättestor pil som pekar på Hagamannen. Galler runt omkring honom. Väldigt fräsig sammansättning och så men ändå.

Problemet var ju att han inte ens var åtalad när bilden togs. Nyss häktad osv. Inte för att jag är rädd om Hagamannens integritet men han har ju faktiskt barn och så. Jag har dessutom nyss genomfört ett moment med mina elever om pressetiska regler och tryckfrihetslagar så diskussionen känns i alla fall för mig väldigt aktuell. Och SÅ frän var den inte att jag tycker det var årets bästa bild heller men det är välan en annan diskussion. Jag antar att den kom med mest för att det var en av de första bilderna på Hagamannen i fångenskap.

Hur som helst var det annars en fin utställning med bilder som fick mig att bli blå på hela kroppen av avund. Jag vill också kunna ta sådana kort. Fast det är ju klart. Kanske man ska satsa på en utbildning inom området foto och införskaffa ett stycke jättedyr kamera, och springa runt och ta jättemycket kort i stället för att sitta här och orda om det!?

Fast hur kul är det? Jag vill ju kunna det nu!

1 kommentar:

Unknown sa...

jag är helt med dej...tycker det är jävligt märkligt att man ens publicerar en sån bild...och jävligt märkligt att den debatt det var om det riktiga att publicera den resulterar i ett pris. men den har ju sin direkta motsvarighet i erik fichtelius stora journalistpris. även hans arbete stred mot journalistetiken....fast priset fick dom ju tydligen för resultatet, inte för arbetet då....