torsdag 27 december 2007

Gråt, vitt ,grått, vitt

Fick mejl från en gammal kompis idag. Han var i Daar Es Salaam. Jäättevarmt var det visst. Fina bilder och tropisk värme. Alla reser någonstans. En kollega är på Zanzibar. Andra har varit på Kanarieöarna eller i södra Sverige åtminstone.

Själv har jag varit till Öjebyn, och idag var vi på Backen för att titta på kakel. Jäätteexotiskt! Kanske blir ett fint grönt mosaikkakel till köket. Inte helt bestämt ännu men mycket tyder på det. Hoppas på beställning i morron. Kanske tar oss iväg till Älvsbyn någon dag. Hoppas på det för det var alldeles för länge sedan nu.

Kanske tillräckligt exotiskt egentligen?

Och nej - egentligen vill jag inte till Afrika, eller västindien, eller Vietnamn. Fast semester i Miami med Zlatan eller en tripp till Gran Canaria skulle ju inte göra ont såhär i vinterslasket.

Har förresten läst ut Resurrection Men av Rankin. Den var helt OK om än inte en av Rankins allra bästa. Jag tyckte att den var lite småseg i flera partier men som vanligt skriver han ju väldigt gediget så jag var ju tvungen att läsa ut den. Jag har annars märkt att jag blivit lite mer selektiv i min läsning och hoppar över en bok om jag inte riktigt känner för den just där och då. Nu är jag halvvägs inne i Exit Music av samme författare med vad som kanske är sista boken om DI Rebus, den gamle skotske kriminalarsuputen som vi deckarnördar lärt oss att gilla. Vad månde det bliva då månntro? Hursomhelst är den mycket bätre än Resurrection och jag ser fram mot att läsa ut den snart.

Hmm Skottland kanske inte skulle vara så dumt. Spännande historia och gott att dricka.... Exotiskt så det räcker, tror jag nog.

3 kommentarer:

Unknown sa...

jo det är klart man vill resa,,,i alla fall ibland. men södra sverje var inte så mycket att hänga i julgran tycker jag. träffa familjen var ju fint. men annars...tja...jag hatar ju att åka bil. gillar att komma till nya ställen, det är det där med resan som suger...och karin boye har fel...det är inte färden som är mödan värd, alls

Anonym sa...

Fast ibland kan färden också vara rätt bra. Det handlar nog mest om vem man färdas med. Åka ensam jättelångt på vintermörka vägar är ju jävligt trost men softa sig fram genm ett soligt sommarsverige med någon man gillar är rätt skönt. (med undantag för bilsemester med småbarn - puh!!!!).

Elinor sa...

Vad var det nu vi hade planerat att göra i sommar...?? hM...
- En bilsemester med ...
BARNEN heheh fast de är ju ganska stora nu förstås. :)