torsdag 13 december 2007

Lusselelle och Björklund

Häpp! Så har man gått i Luciatåget. Det var ju ett tag sedan kan man väl lugnt påstå utan att ljuga. Sjöng gjorde jag också fast inte så högt, utom i Tipp tapp. Den kan man ju bra efter alla års övande med barnen. Var erbjuden en kortare solobit av en sång men jag tackade enträget nej av omtanke för publiken. Tur kanske att många elever just nu är ute på praktik. Bara hälften av våra kvarvarande elever var på plats - tack och lov. Lucia är dock inte slut ännu för min del. Ska på ett mycket finare Luciatåg i kväll på dagis. Ska bli riktigt roligt och Ella är råtaggad. Moa är vansinnigt avis på Ella för de får inte ha något eget luciatåg i skolan. Vi förstår inte riktigt varför men jag ska som den jobbiga typ jag är, kontakta rektorn och fråga varför bara en klass får lussa på hela skolan.

Läste i Metro att Jan Björklund, vår högste ansvarige för skolfrågor(!!!!), har släppt en nyhet. Han ska avsätta en massa miljoner på en ny inspektion som ska kontrollera betyg och rätta prov. Detta eftersom vi lärare tydligen inte kan klara vårt jobb själv. Det finns skillnader mellan skolor och det har tydligen gått inflation i betygssystemet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Tja skillnader kan ju bero på en mängd olika saker, varav lärarnas bedömning KAN vara en. Problemet som jag ser det är att det hela verkar vara ett i raden av förslag från vår regering om hårdare tag mot fusk, mer kontroll, mindre tillit till människor, och kanske framförallt ännu en attack mot lärarna och den kompetens vi/de faktiskt besitter. I stället för att satsa jättemassa miljoner riktade till fortbildning, fler lärare, bättre skolmiljöer och mindre klasser, ska vi satsa på mer kontroller och hårdare tag. Jajamensan det var på DET sättet som M, FP o de andra borgarna ville utveckla/förbättra skolan och höja statusen för läraryrket!

Tja jag känner mig jättestärkt i alla fall. Det finns nog inget som kan få igång en som lite gammalt hederligt misstroende!

2 kommentarer:

Unknown sa...

haha, ja dom förnekar sej fan aldrig, borgarna. men nu är det väl revolution på gång? - jag tycker att väntan blivit lång...

koolt med lussetåg, var du stjärngosse? najs att få ha klänning en gång om året i alla fall. jävligt mysko med det där med att bara en klass får lussa...eller, så var det nog för mej med när jag var liten iofs. men alla klasser kan väl i alla fall ha en egen liten julfest med lucia...eller nåt
fan vet jag, bra att du ringde och gnällde på rektorn i alla fall, dom ska ju också jobba :)

Anonym sa...

Prutt på björklund.

Och vi pratade om luciatåg i skolan för någon dag sedan, och vi tyckte oss minnas att man t.o.m. i ettan fick vara så fria att alla som ville fick vara lucia. Det låter helt sjukt att inte alla ens får gå i tåget. Så var det aldrig när jag gick i skolan. Vi var i gympasalen och lussade järnet allihopa! Prata allvar med rektorn du!