onsdag 25 februari 2009

I huvudet på tonåringar

Mmmm, jo, så var det dags igen. Ibland undrar jag hur de tänker de där tonåringarna. Jag och en kollega är ansvariga från vå skola för ett samarbete där våra elever skriver på en egen sida i en av våra länstidningar. Det är ett bra och på många sätt jätteroligt samarbete där vi får dra hela lasset och tidningen få skörda. 

Eleverna som är med är såklart alla helt frivilliga. De var redan från början helt medvetna om att allt arbete sker på deras egen tid och att våra deadlines är på riktigt. I skolans värld är ju en deadline inte alltid slutet på resan men i denna värld är det ju som så att det blir en tom sida om de inte levereras text och bild på utsatt tid. Detta har av oss påpekats några gånger. 

Nu är ju våra elever förvisso tonåringar och dessa konstiga typer behöver ju, som känt är , vissa påminnelser om dylika saker som att man ska göra saker i tid i den riktiga välrden.

I alla fall har jag nu ägnat hela eftermiddagen åt att jaga elever som inte har hållit sn deadline. " Jag ska.., Jag har inte hunnit..., jag vet inte vad jag ska skriva om..., jag har inte fått tag på..., den och den har inte gjort...,"

- Ja men vi har deadline 12.00 I DAG! (En allt mer frustrerad calvin kl 14.30 idag)

- Ja, jo men jag tänkte...

- Jag har vart sjuk...

- Ni har haft tre veckor på er! ( En ännu mer frustrerad Calvin strax därefter)


Jaja, ni förstår. Jag förstår också. Det är inte lätt det här med att vara tonåring. Att hinna med alla saker i skolan och på fritiden är svårt för alla men oj vad lätt det är att skylla på något annat. Det börjar i alla fall att ta sig även om det inte är mer än hälften som är klart. Paradoxalt är det våra rookies från åk ett som levererat medan våra omhuldade treor slirar.

I morgon eftermiddag åker jag till tidningen med det som är klart. Kanske får jag skämmas fast jag hoppas att mina duktiga elever levererar som vanligt. Sent som vanligt men hellre det än inte alls.

Annars är det ju jag somfår stå där med skammens rodnad i morgon. Det kanske är det som är problemet. Kanske borde jag skicka de som inte gjort vad de ska? Snabbt uppvaknande?

Men nä, jag är nog för snäll för det. Så jag sopar framför dem ett tag till, tror jag.

Inga kommentarer: