måndag 16 februari 2009

Here we go

Här den den senast utlästa boken. Citizen Vince av Jess Walter


Som ni kan se med era egna ögon har den vunnit en massa priser. Är den nåt bra då? Jo, säger jag med viss tvekan det är den nog. Framförallt ställer den några viktiga frågor om oss människor och det gillar jag ju att böcker gör. Den amerikanske medborgaren heter den svenska översättningen och det kanske säger en del mer om boken. Den handlar i alla fall om en man som heter Vince (Nähä!? Joho!!) som i skydd av US Marshalls wittness protection program bor i Spokane. Han är och han har varit en småskurk i hela sitt liv och när en massa saker ställ på sin spets för Vince inser han att han tack vare sin nya identitet för första gången får rösta i ett presidentval. (Vliket ju dömda brottslingar i USA ju inte får göra) Boken utspelar sig i den småkriminella världen och Walter hämtar en massa influenser från Spillane och varför inte Sopranos, samtidigt som boken i allra högsta grad handlar om demokrati och grundläggande samhällsfrågor som om det är lönt att bry sig. Tyvärr tycker jag inte att Walter lyckas fullt ut i sitt berättande. Logiska luckor finns liksom ett visst mått av tillrättaläggande i berättandet. Detta tycker jag drar ner helhetsintrycket en del men trots det är detta en bok att rekkommendera båder till deckarälskaren och den som gillar samhällsfrågor. Jag är i alla fall glad att jag läste den.


Äntligen ganska återställd. Tillbaka på jobbet idag. Intensivt som vanligt efter några dagars bortavaro. Det är som om ingen annan kan hjälpa eleverna och jag är den enda man kan fråga. Jaja, det är ju skönt att känna sig behövd ibland.

Det tog fram till Lördag innan jag kände mig helt frisk efter förra veckans hulkande. Stora E kände sig inte riktigt ok förrän Söndag. Vi blev i alla fall ofantligt glada och lyckliga för att Moa för en gångs skull verkade slippa få magsjuka. På Söndagen tog vi ut det: Ja! NU har hon GARANTERAT klarat det!

Vid halvtvåtiden i eftermiddags kom det så ett mess från stora E.

 " Moa kräks"

Somliga straffas om än inte direkt så i alla fall snart nog.

Förutom CitizenVince har jag förresten klämt några andra:















Jasper Fforde Har, som jag berättat tidigare, skrivit om en parallell värld som är rätt lik vår men ändå inte. Det är roliga böcker som leker med ord och fet fullkomligt haglar litterära referenser böckerna igenm. Man behöver inte ha läst alla klassiker för att häna med men det skadar nog heller inte om man har en någorlunda koll på den litterära kanon i Europa eller kanske ännu hellre Storbrittannien. Lättlästa böcker är det i alla fall och några av dem finns översatta till Svenska. Jag håller jsut nu på med den tredje i serien som heter Well of lost plots. Bra, rolig och underhållande även om det kanske inte är frågan om grandios epik. Trots det finns det ändå ett visst mått av samhällskritik mellan det roliga.

Jaja, på tal om det roliga ska jag gå och byta hink åt lilla gumman nu. 

Hata magsjuka





1 kommentar:

Elinor sa...

Hata magsjuka dubbelt gånger oändligt mycket!