tisdag 17 februari 2009

Det brinner i förorten

Nu brinner det i förorten igen. Ungarna? kastar sten på polis och brandkår efter att de tänt eld på däck och parkbänkar
Varför? Brandkåren försöker ju bara hjälpa. Jag är ju inte expert på förortens problematik men under de år jag jobbade i Tensta hann jag ändå lära mig några saker. Jag fattade efter ett tag kidsens misstro mot svennar och svennesamhället. Alla myndigheter ville bara komma åt dem på olika sätt och t o m brandkåren stod för myndighetsutövning. Polisen och soc. var så klart de stora fienderna men även lärare och brandmän stod ofta för något dåligt. I många läder är ju myndigheterna de som är de riktigt onda.

Jag tror dessutom att många av de unga i föroterna känner sig osäkra på sin identitet, var de passar in i samhället utanför deras förort. Hur sak de klara sig efter skolan? Läs snabba cash och tänk Jorge så förstår ni exakt hur många av mina elever tänkte redan i sjuan/åttan. Det gör mig ändå ledsen att se Tensta brinna. Ibland kunde jag tänka att det skulle vara lika bra att nuka skiten och göra något fint där i stället. Samtidigt så tyckte jag mycket om stadsdelen, att det var lite som att åka bort fast det bara var 5 minuter hem till lilla svennestadsdelen där vi bodde.

Samtidigt som det brinner i Tensta och Rosengård och gud vet var annars i vårt avlånga land, är debattämnet för dagen om konst är konst eller om det inte är konst. Cirkelargumenten flödar till försvar för konstens provokationskraft. "Konst ska provocera- alltså provocerar jag - alltså är det konst!"

Som när han dokusåpapål drog till baltikum och köpte prostituerade. - Om jag filmar det och berättar att jag har lite ångest, och åker till baltikum och köper sex där!!! -Genialt, DÅ är det konst, och eftersom konst kan vara allt och eftersom konst handlar om provokation så är det ju konst i allra högsta grad eftersom folk kommer att bli svinprovocerade om jag åker och köper sex.

Puh! Ja ni förstår. Jag tänker inte ge mig in i debatten om huruvida det som NUG gjorde är/var konst eller inte. Jag tycker för det första att det var rätt lamt eftersom detta ju redan gjorts av en massa småkriminella som på inget sätt förklarat sig vara konstnärer, FAST de spelade in det på film och la ut på youtube. Grafittikonstnär kallade han sig visst och han NUG. (Eller så är det DN, man vet ju aldrig) Jag kommer ihåg en annan kille med namn på tre bokstäver som i början av 90- talet också var flitig med tuschpenna och sprayburk. ZIP stod det i hela stockholms tunnelbana under ett par år. Grafitti? Snarare Tagg och det här nya???!!! är visst inte så nytt. Fan, det måste ju vara en svår skymf att kalla honom grafittikonstnär med tanke på alla gymma killar och tjejer som faktiskt kan måla på väggar.

Skit i NUG egentligen. Det var inte honom detta skulle handla om utan poängen är hur hela det politiska och kulturella etablissemanget genast skyndar till antingen anfall eller försvar. Ivrigt påhejade av sensationsskaparna massmedierna. Mitt i krisens Sverige där Saab kanske konkar och varslen haglar, är den viktigaste frågan huruvida han borde han godkänts av konstfack eller inte. Eller om det verkligen är konst.

Sen har vi Pirate Bay historien. Inte för att jag är någon stor till skyndare av nyliberalerna i ledningen för det företaget men nog luktar det politik/branschpåtryckningar om den rättegången. Ska i alla fall bli intressant att se hur det slutar i denna den första ronden.

Samtidigt brinner det i förorten.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det är inte bara polisens fel att många rasister sätter ton i den organisationen.Hela den svenska politiska kåren har aggerat rasistiskt de senaste
100 åren.Vem var det som sammarbetade med nazi Tyskland,var inte svenska militären anhängare av
nazismen? Ni får gärna prata med gammla svenska militärer i så fall.
Segregation i bostasområde,Arbetsplatser och
diskriminering i skolan är några färska område.
Vahid

Anonym sa...

Varför envisas med att bo i detta land om man hatar "svennar" ?

Det är ingen som tvingat dessa människor att bosätta sig i Sverige. Vad vill de egentligen med sina s.k. uppror ?

Störta "svennesamhället" och införa ett sharia-lagar?
Utrota alla "svennar"?

Nej, det är hög tid att säga ifrån på allvar och sluta upp med daltet och skitsnacket om den påstådda rasismen.

Tacka faan för att rasismen ökar när de beter sig på detta vis.

Inse att dessa kravmaskiner aldrig kommer att bli nöjda!

Anonym sa...

Att atombomba förorten känns lite väl radikalt. Det räcker med att skjuta verkanseld mot det kriminella slöddret så får de oskyldiga leva i fred. Det finns ingen ursäkt för våldsbrott. Förtjänar man inte trygghet bara för att man lever i ett "utanförskapsområde"?

Unknown sa...

oj...jag som bara tänkte skriva "word!" till det som stog i bloggposten, kommentarerna gör mej lite förvirrad. själv bor jag också i betongförorten...och nog hajjar jag utanförskapet, så bildad kulturell "medelklass" jag är. bara att iaktta folks reaktioner när man säger att man bor i los angered. eller när två grannar sätter upp en lapp om att de ska ha fest och nån annan granner skriver på lappen och frågar om han får komma, de ska inte vara oroliga, för han är svensk...
men whatever, jag är ju inte utanför, jag kan och kommer att ta mej härifrån, till skillnad från så många andra. för 30 år sen när mitt bostadsområde byggdes bodde den tidens underklass här, de var hade också ett utanförskap och var också kriminella...fast de var svenska, vita. alltså kom diskussionen inte att handla om etnicitet....fast de kallades såklart också slödder och pack...och hade inte heller nåt förtroende för samhällets "vårdande" (jmf försäkringskassan idag) institutioner....
men så fort det handlar om människor av en annan etnicitet så är det hela anledingen till precis alla problem, fan va trött jag blir.

dessutom, jag tycker inte bara det är i andra samhällen som myndigheterna kan stå för det onda. jag skulle känna mig jävligt rättslös om jag blev misshandlad av en snut i sverige idag, eller av häktespersonal o.s.v.

vad det gäller konstdiskussionen så håller jag med dej helt och jävla hållet, cirkelresonemanget är uppenbart

och för att kommentera anonym som frågar sig varför man envisas med att bo i detta land om man hatar svennar: nej...dom borde flytta till sovjet, kina, kuba...eller nåt annat sånt där land. varför förändra nåt i sverige...det är ju redan perfekt...

Anonym sa...

Det är helt sjukt att dom kan göra såhär och inget konkret görs. Det händer bara i invandrartäta områden. Varför?

Enda godtagbara ursäkten är om man är pyroman och inte kan hejda sig, för det är faktiskt någon slags sjukdom? Tror inte att hela bunten är pyromaner och desperat måste tända på något och sen kasta sten på polis och brandkår. Något är ju fel om dom "är emot myndigheter", ba va? Seriöst? Var är logiken? Det betyder ju att dom inte ens är insatta i samhället.

Att göra på det här viset visar att det är något fel på Sverige. Helt sjuk ide från början att stoppa alla invandrare i utvalda förorter i Sthlm och större städer. Sprid ut dom istället. Hindra massinvandringen. Sätt ut fler närpoliser och nattvandrare, mer säkerhet.

Sånt här som gör att man blir riktigt förbannad och snudd på rasist.