fredag 28 november 2008

Bäst just nu

Det måste sägas fast det är så uppenbart - Vinter är kung! Fan vad roligt det är med snö. OK, det är lite jobbigt att skotta men jag behöver å andra sidan motion. Det blir lite stökigt att köra för oss som pendlar men man är ju van så det blir aldrig så farligt.


Tjejerna hade sin första skidträning på snö igår. Då var det för lite snö för att klubben skulle ha hunnit dra spår men det gick visst bra ändå. De kom hem sådär fint rosiga om kinderna som bara barn som vart ute en stund i några minusgrader kan vara. På tal om skidor så har vi skaffat nya åt Moa. Dels växer hon ju värre än värsta ogräset flickebarnet, dels behövde hon bra och vallningsbara skidor eftersom hon ju faktiskt tränar och troligen ska tävla. Jojo, det är ju inte billigt att ha barn och i synnerhet inte om de är i materialidrottsbranschen. Jaja tur att de inte håller på med hockey, ridning eller golf för det lär ju vara ännu värre.


Det där med valla är tydligen inte längre lika lätt som det en gång var, och nä - jag tänker inte riktigt så långt tillbaka som när man tjärade skidorna så var det klart. Ett par burkar glidvalla och några med fäste så var det klart. Nu är det basewax, mätta belagen, glidvallor med och utan flour fästvallor med och utan jag vet inte vad och allt ska värmas med speciella vallajärn eller tas bort med järn eller vätskor och grejer och olika sicklar ska man ha och en borste av nylon och en av brons(!?) och fiberdukar och plastkorkar(!?) och..


Han i skidaffären tyckte att jag skulle vänta lite tills klubben har haft en vallakurs och det kan nog vara klokt för jag känner mig lite lost.


Sons Of Anarchy. Det heter min nya favvotvserie. Har inte ännu kommit till en tv nära dig om du inte gör som jag och tar hem den från det stora landet i väster. SOA är en "mc klubb" i den lilla staden Charming , California. Mycket bra skådespelare rakt igenom med Katey Sagal (Peggy Bundy) som den mest kända. Serien handlar om den inre kärnan i klubbens originalavdelning i Charming.
Den som gillade Sopranos bör, ska och måste gilla den här också. Det är lite konstigt men det finns ingen karatär som egentligen är bra eller snäll eller som det är meningen att man ska kunna gilla oförrbehållslöst. Alla är dåliga människor men några av dem har en del sidor av sig själva som inte är helt dåliga. Ändå blir de intressanta och dessutom rätt trovärdiga. Det handlar inte om übersmarta kriminella som slåss mot korkade snutar utan likt Sopranos handlar det om organiserade men vardagligt dumma brottslingar som oftast kommer undan för att de har mutat polisen. Helt enkelt en väldigt, väldigt bra serie som dessutom är bra flimad, genomtänkt och snyggt producerad.



Jag ska nog köpa en sickel och ett vallajärn idag i alla fall.


För som Gunde eller Möjligen Farbror Barbro skulle säga: Det finns inga genvägar till det perfekta glidet.

Inga kommentarer: