måndag 10 november 2008

Att överleva

Nja, nu är det kanske inte fullt så dramatiskt som det kanske låter. Vi har i alla fall haft kalas i helgen. Ella fyller 6 år på Söndag så vi passade på att klara av barnkalaset i förtid. Vi kalasade tillsammans med en av Ellas kompisar och hade hyrt familjens hus för begivenheten. 

Om ni någon gång haft 15 - talet sexårstjejer samlade på samma ställe vet ni kanske vad jag kommer att berätta härnäst. För det första kan en sexårsbrud helt på egen hand leva om något alldeles oväntat mycket. För det andra bjuds det ju på en hög och jämn sockeröverdos under de två timmar som ett normalt barnkalas tar. För det tredje så hypar alla barn upp sig själva till nånting som närmast kan liknas vid ett eating frenzy a la vargflock när kalaset strax ska till att börja.

Mmmm, ni förstår nog.....

Trorts grundförutsättningarna överlevde vi alla fyra med det mesta av våra sinnen i behåll. Den stora tröttheten satte in  senare på lördagskvällen och trots att det enligt ovan beskrivna förlopp verkar ha varit rätt jobbigt ska här direkt tilläggas att detta nog var det lindrigaste barnkalaset vi hittils haft.

Jag har förresten läst ut Conn Igguldens senast bok om han som enade Mongolerna och lade en stor del av världen under sig på bara några år. Den sista boken om Djinghis var det. Den var jättebra, liksom de andra böckerna i serien. Den som på minsta sätt gillar historisk fiktion bör, ska , måste läsa alla böcker av Iggulden. Jajamen!

 Gnaget femma i allsvenskan. Bäst i stan blev vi åtminstone men jag måste fundera några dagar till ifall resultatet är ens nära att vara ok. Tränare Norling får gå och jag tror i motsats till många andra fans att det nog kan vara bra. Hans ideér har ju inte visat sig hålla i längden och jag tror klubben behöver en ny boss i omklädningsrummet och på planen.

Började läsa The Given  Day, av Dennis Lehane förra helgen. Arriba! vilken bok! Den är väldigt, väldigt bra. Boken utspelas mestadels i Boston under slutet av 1910- talet. Kriget går mot sitt slut och revolution ligger i luften. Vi får följa två män. Danny och Luther. Den ena vit polis och den andre svart arbetare. Det är rätt länge sedan Lehane skriv sin förra bok men gosse (flicka?!) var denna värd att vänta på. Återkommer med utförligare rapport när den är klar och det blir nog snart för jag kan inte sluta läsa. 



Firade förresten Farsdag med att få sitta i bekväm fåtölj och läsa i flera, flera timmar i sträck. Barnen höll sig undan och hustrun likaså. Dessutom fick jag maten lagad åt mig och jag slapp hänga tvätt.

Det borde vara Farsdag minst en gång i månaden tycker jag.

Så det så!

Inga kommentarer: