tisdag 18 november 2008

Mycket nu

Förutom att jag är i ett ständigt stresstillstånd på jobbet, händer det just nu väldigt, för att inte säga extremt mycket saker. Vi börjar med helgens eskapader. Ella fyllde äntligen 6 år. Vår stora kansjälvtjej fick till slut göra det som nästan alla andra av hennes kompisar fått göra i flera månader, nämligen säga till världen att hon är sex år och så det så. Att hon sen har tappat mest tänder på sexårs har liksom inte riktigt samma klang verkar det som. nåja man får ju såklart rangordna saker och ting. Hon fick hur som helst en massa presenter och var lika lycklig över alla och envar. Inte ens feta förkylningen med tillhörande feber kunde lägga sordin på stora E:s festliga humör.




På söndag kväll ringde mannen från rörföretaget vi har anlitat för att dra in bergvärme. - Jag kommer i morgon och installerar pumpen på el så är den förberedd till det att de kommer och borrar. sa han. Well, tallyho! Passar ju bra för snart kommer vintern på allvar och det är ju bra att få det gjort. Eftersom Ellabella var sjuk skulle jag ändå vara hemma med henne så det passade utmärkt.



Så nu är den där, eller här, eller i varje fall i vårt pannrum. Fin är den och väldigt effektiv utlovas den att vara. Huset är varmt och skönt och idag tog jag en extra lång dusch bara för att jag kunde. Det ska bli ännu skönare när hålet är borrat närhelst det nu kan tänkas bli. (snart hoppas jag men...)




Eftersom dett inte ingår i något pris att gräva från borrhålet till grunden så har jag gjort det också medan jag ändå var hemma med sjukt barn. (Jo, hon är fortfarande lite sjuk, lite feber och mycket snor men jag hoppas att morgondagen är den sista för denna gång.) Det var jobbigt! Eftersom pannrummet ligger mitt under altanen så var det bara att krypa in och brottas med sand och grus.


Mellan allt detta har vi haft utvecklingssamtal för båda barnen samt tandläkare och träningar. Föräldrar till barn i yngre skolåldern måste fan vara de mest välorganiserade människorna som finns. Problemet är väl för oss att vi kanske inte är det. Mest välorganiserade alltså. Vi överlever men mer är det just nu inte.
På begäran kommer här förresten bild på vad som ska föreställa början till det Rönnbäckska biblioteket. (sa han ödmjukt) Det ska snart bli färdigstädat för Elinor ska ha bokklubb på Fredag så då måste det väl gubevars va fint och städat. En föraning om vad som komma skall ser ni i alla fall här. Om ni nu drar efter andan och tänker: Men! det är ju en tom hylla och en massa plats över på flera andra!!!! Var lugn! Vi har en massa böcker på olästahyllan uppe i vardagsrummet som bara väntar på sina rättmätiga platser. Dessutom väntar vi fortfarande på en inte oansenlig mängd utlånade. Det kommer att bli så bra och fint så! Jodå!



Det kanske bästa med bergvärmepumpen är väl för övrigt inte att det blir varmt för en billig peng (Om man inte räknar invst.kostn. förstås) - Nä, det är att det ingår en GRYYMMM espressomaskin från Siemens på köpet.






Sassa Brassa massa kaffa!





3 kommentarer:

Unknown sa...

fan vilket snyggt bibblo. och det låter ju kanon att få kaffe med bergvärmen. nästan så man blir lite sugen själv...å andra sidan kanske kaffebryggaren är billigare utan bergvärme....

Anonym sa...

Ja, jo, så kan man ju se det... Bibblot tar sig tror jag och nu vet du ju vart du ska åka för en kopp riktigt bra kaffe!

Anonym sa...

Du har fått ett bloggpris av mig! Kolla in min blogg. (Det är valfritt att följa "reglerna" f.ö.)