måndag 18 augusti 2008

OS

Ara Abrahamian är en idrottare jag efter det senaste spektaklet hyser den största respekt för. Så jävla skönt att någon aktiv törs ta bladet från munnen och stå upp för idrotten. Nog för att brottning är en bedömningssport men det känns ju helt absurdt att dra lott om vem som ska få överläge när matchen är oavgjord. Att den idrotten som många andra lider av utbredd koruption är varken förvånande eller chockerande men att se det så tydligt under ett OS är däremot överraskande. Det mest frapperande i hela historien är annars IOK:s beslut att ta ifrån Ara bronset och stryka honom från listan på tävlande. Det är nog skitsamma för Ara men man kan ju tycka att grisarna i IOK kunde ha valt att markera mot brottningsförbundet och deras osportsliga regler och domaruttagningar, än att sätta dit en besviken idrottare som väljer att nyttja sina rättigheter att reagera. För vi svenskar lever ju i en demokrati och jag anar att även IOK gör väl anspråk för att stå för några ideal som liknar fair play och sportsmanship. Jaja, för mig är Ara en hjälte och IOK kan pussa varadras rövar där i sin fina lilla klubb som bara vissa får vara med i. För IOK verkar det vara viktigare att upprätthålla en fin fasad än att upprätthålla sina ideal.

Nu hoppas vi på Kallur och Holm, handbollstjejer och ja, jag vet inte. Vad har vi kvar? Skyttarna var nära, simmarna var ur form och hade inga reservbaddräkter med sig. Tyskdjävlarna slog ut oss i fotboll och Törnblad underpresterade som vanligt i stora mästerskap. Seglarna är nära och karonen blev sjuk. Förutom cykel och tennis så känns inte detta som sveriges OS. Vill det sig illa får vi bara med oss tre medaljer hem och inget guld. Fast vi ger inte upp än va - spelen håller ju på ett tag till.

I dag hejar vi på sanna och musse.

I morgon ska jag berätta om vårt bibliotek
Grym cliffhanger va.

2 kommentarer:

Unknown sa...

kring os har jag en alldeles egen sport. jag läser rubrikerna, kollar på bilden och ser om jag hajjar nåt om vad som har hänt.
oftast funkar det rätt dåligt...till exempel hajjade jag aldrig om det blev nytt världsrekord på 100 meter, eller om det bara var nån kool som vann.

i alla fall så hejjar jag instinktivt på såna som han brottarn som ställer till bråk och stampar i marken...fast jag inte har en aning om vad dom är arga på. men allt som bryter os-normen är bra i min värld.

Elinor sa...

Jag tror då stenhårt på pif-f02 iaf. och jag älskar cliffhangern ;)