söndag 29 juni 2008

Fotboll fotboll fotboll....

Det är tur att jag älskar fotboll! För nu har det blivit mycket av den varan vill jag lova. EM drar ju sitt sista skälvande andetag i kväll och jag hoppas på Spaninen som slutsegrare. Jag har sedan en månad tillbaka varnat för Tysken och det har ju tyvärr visat sig att jag fått rätt. Spaninen har trots allt varit ruskigt effektiva och disciplinerade samt har spetskompetens i varje lagdel vilket Tyskland nog inte har i lika hög grad. Tyskarnas sedvanliga effektivitet, disciplin och lagspel har tagit dem hit men nu är det förhppningsvis stopp.

Piteå Summer Games har mer och mer blivit en av sommarens stora höjdpunkter för vår familj. Moas lag har varit uppdelat i två lag och det har gått väldigt bra för båda lagen. Moas lag gick obesegrade genom turneringen. Enda poängförlusten kom mot Älvsbyn i första matchen. Älvsbytjejerna som antingen var ovanligt långa för sin ålder, inte var födda -00, eller hade fått något ovanligt näringsrikt i gröten.

Hur som helst är egentligen inte resultaten så värst viktiga en helg som denna men eftersom de dyngtorskade alla matcherna i fjolårets turnering var det ju lite roligt nu. På tal om resultat så misstänker vi föräldrar att tränarna smygtoppar lite i bytesrotationen med olika långa byten och att vissa alltid börjar varje halvlek fast det inte var deras tur i rotationen. Ska tala med tränarna efter sommaruppehållet för jag går inte med på att det ska vara så!

Tyvärr verkar tränarna vara lite väl resultatorienterade och bryter ganska mycket mot intentionerna i klubbens, och fotbollsförbundets riktilinjer för hur unga lirare ska utbildas. Jag råkar ju ha märkt det efter att ha genomgått en utbildning själv i vår. Fast jag vet inte riktigt vad jag ska göra. En av tränarna har lång erfarenhet och han lyckas ju bra såtillvida att tjejerna vinner mycket men jag undrar bara till vilket pris. Ibland spelar de inte matchspel på träningarna, de står i långa led och väntar på sin tur att skjuta, har långa teorigenomgångar osv. Jag är rädd för att många av tjejerna snart kommer att tappa lusten att spela och träna, för de har uppriktigt sagt itne värst roligt på träningarna. Jaja, ska tala om toppningen men kanske smyga in det andra i någon slags diskussion med dem.

I morrn åker jag till Sthlm/Karlstad för att flytta åt mamma. Ska ju bli såååå roligt.

Nu ska jag gå ut och ta itu med sönderslagna saker i tjejernas lekstuga. En vas de nyss fått har hittats sönderslagen och en mortel är försvunnen. Tyvärr verkar det som att några av grannbarnen ännu inte lärt sig hur man hanterar andras saker. Mina tjejer är jätteledsna och arga och har pekat ut sina misstänkta. Nu gäller det nog att gå försiktigt fram så att det inte startar ett barnakrig här i grannskapet.

Moa är på krigsstigen vill jag lova och hon har liksom George W tydligt pekat ut fienden utan några bindande bevis. Nu gäller det bara att undvika en svartuddsvariant av W:s preemptive strike och faktiskt ta reda på bevisen först.

Inga kommentarer: