onsdag 25 juni 2008

Tur man har tid...

Ok, En fördel med mitt yrke är ju faktiskt sommarlovet. Man kan inte underskatta hur mycket mina åtta lediaga veckor betyder när man har många saker att göra. Prio ett varje sommar: läsa böcker. Ibland orkar jag inte läsa så mycket som jag skulle vilja undeläsåret då jobb, pendling och kids tar upp för mycketork och tid. Alltså: alltid ha en bok på gång och maxa ut antal läsminuter varje vecka.

Så här kommer det - Under min första lovvecka har jag klämt följande skönlitteratur. 1. Flsh House av Stuart McBride. Utmärkt bok som inte kommit på svenska ännu men eftersom han har en väldigt skön och lättläst prosa utgör det inget hinder. Den som gillar den skotska deckartraditionen kommer att älska den här boken. Ni som följer bloggen vet ju att berätta att jag tidigare berömt McBride väldigt mycket. Detta beröm har nu förstärkts till hyllning, snarare än beröm. Flesh House är deckarläsning när den är som bäst. Smart skriven dialog, intelligent intrig, skitbra persongalleri och en huvudperson som både följer deckarmallen och bryter mot den lagom mycket. McBride känns inte alls konformistisk trots att han följer rådande kutym inom genren.






2. Aldrig upp fucka , av Jens Lapidus. Även det en utmärkt bod, i synnerhet för att vara en svensk kriminalroman. Jag brukar ha svårt för sådana. Troligen för att jag ställer högre krav på författare i mitt modersmål men säkert också för att historierna ofta känns både otrovärdiga och mallartade utav rackarn. Lapidus följer inte riktigt samma mall som Mankel m.fl. Persongallerier och språk avviker i denna bok liksom i Snabba Cash från det gängse/normala. Lite kärvt och korthugget. Lite Raymond Chandler fast ändå inte. Lite ett öga rött fast verkligen inte. I vilket fall beskriver Lapidus en verklighet långt bort från den vi normalt ser hos Mankell, Nesser, Marklund m.fl. Aldrig fucka upp kanske inte är lika bra, eller överraskande som Snabba cash men läsvärd är den för de flesta. En bra thriller från den svenska förorten som alla kriminalromangillare genast bör kasta sig över.

Summa summarum: En väldigt bra start på sommaläsningen. Nu ska jag nog ge mig på Border trilogin av Cormack McCarthy. Jag har sparat den och jag har längtat efter den samtidigt som jag går och gruvar mig lite. han är ju inte lättast i världen han Cormack men samtidigt får jag ju alltid ut så väldigt mycket mer av hans böcker är exempelvis ovan nämnde Lapidus, så det är väl bara till att bita ihop och njuta!?

I kväll vinner väl för övrigt tyskdjävlarna sin semi. På ett sätt hoppas jag det för vem fan vill att Tråkturkarna ska gå till final? Tyskland - Ryssland kunde ju smaka fint som ett skönt revanschmöte för forna tiders konflikter.

På fredag blir det Summer Games för hela slanten. Fast akta er för de galna marscherande norska barnen som dyker upp där man minst anar. De tutar i luren och kastar käppar omkring sig och har uniformer och uppträder allmänt misstänkt.

Det är som jag alltid har sagt: De är konstiga de där norskarna!

Inga kommentarer: