onsdag 18 november 2009

Samlarna av David Baldacci


Nu har jag börjat att hämta mig från SM Guld ytan i fotbollen. Så nu har jag tagit lite nya tag i läsandet. Senaste boken heter Samlarna och är skriven av den amerikanske författaren David Baldacci. Det är en spännings/kriminal/pusselroman av ett ganska vanligt format.

Boken handlar om ett gäng äldre misfits i staden Washington D.C. Kamelklubben kallar de sig och de har figurerat i några av Baldaccis tidigare böcker. Detta är en duglig och läsvärd bok om än inte ett fantastiskt exempel på hur sotr litteratur kan vara. Den gör vad den ska och jag ville inte sluta läsa. Det finns en rätt bra framåtrörelse i boken, trots att startsträckan kanske var onödigt lång. Det stora problemet jag har med boken är slutet. Boken kommer i och för sig till en ände men men känner ganska tydligt att det kommer en del till och, visst, det finns en uppföljare. Tillbaka til denna boken... Kamelklubben börjar rota i et märkligt dödsfall som ägt rum på en av medlemmarnas arbetsplats, som i detta fall råkar vara library of congress.

Spåren leder klubben till fler mord och en rad märkliga händelser och personer samt även något som verkar vara en konspiration. Trots att det där med en vuxenklubb kanske känns lite konstigt, är boken ändå läsvärd för den som gillar denna typ av läsning.

Helt OK utan att vara suverän. Håller på med Mankells nya, försvunna personer, Ubåtar och Palme... Verkar mycket lovande!


Inga kommentarer: